Na podstawie art. 30 ust. 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 roku o instytutach badawczych (tekst jednolity Dz. U. 2020.1383) Rada Naukowa Morskiego Instytutu Rybackiego – Państwowego Instytutu Badawczego uchwala, co następuje:
Rozdział I
Postanowienia Ogólne
§1.
- Niniejszy Regulamin określa szczegółowe zasady pracy Rady Naukowej Morskiego Instytutu Rybackiego – Państwowego Instytutu Badawczego, zwanej dalej „Radą” oraz sposób wykonywania jej ustawowych zadań.
- Rada działa na podstawie:
a) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (dalej zwanej „ustawą”),
b) Statutu Morskiego Instytutu Rybackiego – Państwowego Instytutu Badawczego,
c) niniejszego Regulaminu.
§2.
- Rada jest organem stanowiącym, inicjującym, opiniodawczym i doradczym Morskiego Instytutu Rybackiego – Państwowego Instytutu Badawczego (zwanego dalej „Instytutem”) w zakresie jego działalności statutowej oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.
- Do zadań Rady należy m.in.:
1) uchwalanie statutu Instytutu;
2) w zakresie kompetencji inicjujących:
a) wnioskowanie do dyrektora o mianowanie na stanowisko profesora lub profesora instytutu;
b) występowanie wspólnie z dyrektorem Instytutu, po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych, z wnioskiem w sprawie połączenia, podziału, reorganizacji lub likwidacji Instytutu;
3) w zakresie kompetencji opiniodawczych i doradczych:
a) opiniowanie kandydatów na stanowiska zastępcy dyrektora do spraw naukowych, sekretarza naukowego oraz kierowników komórek organizacyjnych wskazanych w regulaminie organizacyjnym odpowiedzialnych za prowadzenie badań naukowych;
b) opiniowanie kierunkowych planów tematycznych badań naukowych i prac rozwojowych oraz finansowych Instytutu, a także rocznych sprawozdań dyrektora z wykonania zadań;
c) opiniowanie regulaminu organizacyjnego;
d) opiniowanie rocznego planu finansowego;
e) opiniowanie rocznych sprawozdań finansowych;
f) opiniowanie podziału zysku Instytutu;
g) opiniowanie kwalifikacji osób na stanowiska pracowników naukowych i badawczo-technicznych oraz dokonywanie okresowej oceny dorobku naukowego i technicznego tych pracowników;
h) opiniowanie regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych.
3. Rada realizuje ustawowe zadania w szczególności w formie opinii, zaleceń i uchwał podejmowanych na posiedzeniach Rady, Komisji i Zespołów.
§3.
- Rada liczy 28 członków, w tym:
1) 14 pracowników naukowych i badawczo-technicznych Instytutu;
2) 14 osób spoza Instytutu, powoływanych przez ministra nadzorującego;
- Pracownicy, o których mowa w ust. 1 pkt 1):
1) posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego albo tytuł naukowy, wchodzą w skład Rady w liczbie 9;
2) nieposiadający stopnia naukowego doktora habilitowanego albo tytułu naukowego, wchodzą w skład Rady w liczbie 5.
- W skład Rady wchodzą również:
1) dyrektor Instytutu, zastępca dyrektora do spraw naukowych oraz pozostali zastępcy dyrektora i główny księgowy, jeżeli spełniają wymagania określone w art. 30 ust. 3 ustawy, z prawem głosu w sprawach, o których mowa w art. 29 ust. 2 pkt 12-14 ustawy.
2) przedstawiciel ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki z prawem głosu w sprawach, októrych mowa w art. 29 ust. 2 pkt 1, 4, 5-11 i 17-20 ustawy.
Osoby te nie są zaliczane do liczby osób określonej w ust. 1.
§4.
- Mandat członka Rady wygasa w czasie jej kadencji na skutek:
a) rezygnacji z mandatu,
b) śmierci,
c) ustania stosunku pracy z pracownikiem Instytutu będącym członkiem Rady,
d) odwołania przez organ powołujący.
- Rada przyjmuje rezygnację członka Rady, jeśli ten zwróci się z pisemnym wnioskiem lub oświadczeniem do protokołu na posiedzeniu Rady.
- W przypadku zwolnienia miejsca mandatowego, Rada z zastrzeżeniem postanowień §3 ust. 1 pkt 2, niezwłocznie uzupełnia swój skład przez osoby z list wyborczych ostatnich wyborów zgodnie z kolejnością uzyskanych głosów i zgodnie z regulaminem wyborów.
- Jeżeli nie jest możliwe uzupełnienie składu Rady, w sposób określony w ust. 3, przeprowadza się wybory uzupełniające.
§5.
- Członek Rady obowiązany jest do uczestniczenia w plenarnych posiedzeniach Rady oraz pracach w Komisjach i Zespołach powoływanych przez Radę.
- Członek Rady ma prawo:
a) wnoszenia projektów uchwał na posiedzeniach Rady,
b) formułowania opinii i zgłaszania wniosków na posiedzeniach plenarnych, Komisji i Zespołów.
§6.
- Członek Rady potwierdza swoja obecność na posiedzeniu Rady, Prezydium Rady lub Komisji podpisem na liście obecności.
- W razie nieobecności na posiedzeniu członek Rady powinien usprawiedliwić swoją nieobecność u przewodniczącego Rady lub przewodniczącego Komisji.
Rozdział II
Organizacja i Zadania Organów Rady
§7.
- W ramach Rady działają następujące organy:
1) Prezydium, w skład którego wchodzą: przewodniczący Rady, dwóch jego zastępców, przewodniczący stałych Komisji Rady ds. Kadry Naukowej i ds. Pracowniczych, zatwierdzeni przez Radę oraz wybrany członek Rady.
2) trzy stałe Komisje Rady:
a) Komisja ds. Kadry Naukowej,
b) Komisja ds. Pracowniczych.
c) Komisja Skrutacyjna
- W uzasadnionych przypadkach Rada może powoływać inne komisje i zespoły stałe lub doraźne.
§8.
- Rada wybiera spośród swoich członków w głosowaniu tajnym przewodniczącego i jego zastępców, z tym że przewodniczącego Rady wybiera się spośród członków Rady powołanych przez ministra nadzorującego.
- Przewodniczącym Rady może być osoba posiadająca co najmniej stopień naukowy doktora.
- W przypadku ustąpienia lub nieobecności przewodniczącego Rady, jego obowiązki przejmuje zastępca.
- Funkcja przewodniczącego Rady i jego zastępcy nie może być łączona ze stanowiskiem dyrektora, zastępcy dyrektora lub głównego księgowego.
- W posiedzeniu Rady biorą udział dyrektor, przedstawiciel zakładowych organizacji związkowych oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady.
§9.
Do zadań przewodniczącego Rady należy:
a) kierowanie pracami Rady i jej Prezydium,
b) zwoływanie posiedzeń Rady i jej Prezydium,
c) utrzymywanie kontaktów z dyrekcją Instytutu,
d) wykonywanie innych czynności powierzonych przez Radę lub jej Prezydium,
e) przekazywanie ministrowi nadzorującemu uchwał Rady w sprawach, o których mowa w art. 29 ust. 2 pkt 5–11 i 17–19 ustawy, w terminie 7 dni od dnia ich podjęcia.
§10.
- Do zadań Prezydium Rady należy:
a) ustalanie ramowego planu pracy posiedzeń plenarnych Rady,
b) przygotowywanie plenarnych posiedzeń Rady,
c) koordynowanie działalności Komisji Rady,
d) kontrola i realizacja uchwał, wniosków i zaleceń Rady o realizacji jej uchwał,
e) informowanie Rady o działalności Prezydium,
f) reprezentowanie Rady w okresie pomiędzy zwyczajnymi posiedzeniami i podejmowanie uchwał w sprawach związanych z konkursami na stanowiska kierownicze w Instytucie,
g) wykonywanie innych zadań powierzonych przez Radę.
- Do podejmowania decyzji Prezydium Rady wymagana jest obecność co najmniej 1/2 liczby jego członków.
§11.
- Do zadań Komisji ds. Kadry Naukowej należy:
a) przygotowywanie projektów opinii w sprawie kwalifikacji osób na stanowiska pracowników naukowych i badawczo-technicznych,
b) przygotowywanie projektów opinii w sprawie wniosków o przyznanie stypendiów naukowych,
c) przygotowywanie projektów okresowej oceny dorobku naukowego i technicznego pracowników naukowych i badawczo-technicznych Instytutu,
d) prowadzenie innych spraw zleconych przez Radę.
- Komisja ds. Pracowniczych jest upoważniona do:
a) opiniowania propozycji wniosków w sprawie kandydatów przedstawianych do nagród, odznaczeń itp.,
b) prowadzenia innych spraw zleconych przez Radę.
- Do zadań Komisji Skrutacyjnej należy:
1. Obsługa głosowań odbywających się na posiedzeniach Rady:
a) w głosowaniach tajnych: rozdanie i zebranie kart do głosowania, ich przeliczenie i ogłoszenie wyników;
b) w głosowaniach jawnych: na prośbę przewodniczącego przeliczenie oddanych głosów i ustalenie wyników głosowania.
§12.
Wszelkie czynności administracyjne związane z pracą Rady wykonuje jej sekretarz, powoływany przez Radę spośród pracowników Instytutu, na wniosek dyrektora.
Rozdział III
Tryb pracy Rady
&13.
- Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje dyrektor Instytutu.
- Kadencja Rady trwa cztery lata i rozpoczyna się w dniu jej pierwszego posiedzenia.
- Rada sprawuje swoje funkcje do pierwszego posiedzenia Rady nowej kadencji, chyba że przepisy ogólnie obowiązujące stanowią inaczej.
&14.
- Posiedzenia zwyczajne Rady zwołuje przewodniczący Rady, co najmniej dwa razy w roku.
- Posiedzenia nadzwyczajne Rady zwołuje Prezydium Rady z własnej inicjatywy, na żądanie co najmniej 1/3 liczby członków lub na wniosek Dyrektora.
- Zawiadomienie o zwołaniu posiedzenia Rady wraz z proponowanym porządkiem dziennym i materiałami dotyczącymi spraw, które mają być przedmiotem obrad, powinny być przekazane członkom Rady nie później niż 7 dni przed wyznaczonym terminem posiedzenia.
§15.
- Uchwały Rady są jawne i podawane do wiadomości pracowników w formie komunikatu wywieszonego na tablicy informacyjnej.
- Dla ważności uchwał konieczny jest udział 1/2 liczby członków Rady uprawnionych do głosowania.
- Uchwały Rady podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego posiedzenia.
- Udział w głosowaniach nad uchwałami biorą członkowie Rady, z zastrzeżeniem postanowień art. 29 ust. 3 i 4 oraz art. 30 ust. 5 ustawy.
- Głosowanie na posiedzeniu Rady odbywa się jawnie, z zastrzeżeniem postanowień § 8 ust. 1 niniejszego Regulaminu oraz spraw osobowych. Ponadto głosowanie tajne może być przeprowadzone na wniosek Prezydium Rady lub członka Rady, poparte przez co najmniej 1/2 liczby członków Rady obecnych na posiedzeniu.
§16.
- Protokół i komunikat z posiedzenia Rady powinny być sporządzone przez sekretarza Rady i dostarczone przewodniczącemu Rady w ciągu 21 dni po posiedzeniu Rady.
- Protokoły i uchwały otrzymują kolejną numerację od rozpoczęcia kadencji Rady.
- Protokoły wraz z innymi materiałami członkowie Rady powinni otrzymać nie później niż 7 dni przed kolejnym posiedzeniem Rady.
Rozdział IV
Postanowienia końcowe
§17.
Dyrektor Instytutu dostarcza Radzie potrzebne dane, wyjaśnienia i materiały z zakresu działalności Instytutu.
§18.
Rada w istotnych sprawach może zasięgać pisemnej opinii pracowników Instytutu
§19.
Obsługę administracyjną Rady i jej organów zapewnia Instytut.
§20.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem zastosowanie mają przepisy ustawy lub postanowienia Statutu Morskiego Instytutu Rybackiego – Państwowego Instytutu Badawczego, a w zakresie wyborów do Rady – postanowienia regulaminu wyborów.
§21.
- Traci moc Regulamin Rady Naukowej Morskiego Instytutu Rybackiego – Państwowego Instytutu Badawczego z dnia 12 grudnia 2019 r.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem jego uchwalenia.
Przewodniczący Rady Naukowej
Morskiego Instytutu Rybackiego –
Państwowego Instytutu Badawczego
prof.dr hab. Zygmunt Klusek
plik do pobrania [PDF] – Regulamin RN