Regulamin Rady Naukowej

Na podstawie art. 30 ust. 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 roku o instytutach badawczych (tekst jednolity Dz. U.  2020.1383) Rada Naukowa Morskiego Instytutu Rybackiego – Państwowego Instytutu Badawczego uchwala, co następuje:

Rozdział I
Postanowienia Ogólne

§1.

  1. Niniejszy Regulamin określa szczegółowe zasady pracy Rady Naukowej Morskiego Instytutu Rybackiego – Państwowego Instytutu Badawczego, zwanej dalej „Radą” oraz sposób wykonywania jej ustawowych zadań.
  2. Rada działa na podstawie:

a) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (dalej zwanej „ustawą”),

b) Statutu Morskiego Instytutu Rybackiego – Państwowego Instytutu Badawczego,

c) niniejszego Regulaminu.

§2.

  1. Rada jest organem stanowiącym, inicjującym, opiniodawczym i doradczym Morskiego Instytutu Rybackiego – Państwowego Instytutu Badawczego (zwanego dalej „Instytutem”) w zakresie jego działalności statutowej oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.
  2. Do zadań Rady należy m.in.:

1) uchwalanie statutu Instytutu;

2) w zakresie kompetencji inicjujących:

a) wnioskowanie do dyrektora o mianowanie na stanowisko profesora lub profesora instytutu;

b) występowanie wspólnie z dyrektorem Instytutu, po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych, z wnioskiem w sprawie połączenia, podziału, reorganizacji lub likwidacji Instytutu;

3) w zakresie kompetencji opiniodawczych i doradczych:

a) opiniowanie kandydatów na stanowiska zastępcy dyrektora do spraw naukowych, sekretarza naukowego oraz kierowników komórek organizacyjnych wskazanych w regulaminie organizacyjnym odpowiedzialnych za prowadzenie badań naukowych;

b) opiniowanie kierunkowych planów tematycznych badań naukowych i prac rozwojowych oraz finansowych Instytutu, a także rocznych sprawozdań dyrektora z wykonania zadań;

c) opiniowanie regulaminu organizacyjnego;

d) opiniowanie rocznego planu finansowego;

e) opiniowanie rocznych sprawozdań finansowych;

f) opiniowanie podziału zysku Instytutu;

g) opiniowanie kwalifikacji osób na stanowiska pracowników naukowych i badawczo-technicznych oraz dokonywanie okresowej oceny dorobku naukowego i technicznego tych pracowników;

h) opiniowanie regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych.

3. Rada realizuje ustawowe zadania w szczególności w formie opinii, zaleceń i uchwał podejmowanych na posiedzeniach Rady, Komisji i Zespołów.

§3.

  1. Rada liczy 28 członków, w tym:

1) 14 pracowników naukowych i badawczo-technicznych Instytutu;

2) 14 osób spoza Instytutu, powoływanych przez ministra nadzorującego;

  1. Pracownicy, o których mowa w ust. 1 pkt 1):

1) posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego albo tytuł naukowy, wchodzą w skład Rady w liczbie 9;

2) nieposiadający stopnia naukowego doktora habilitowanego albo tytułu naukowego, wchodzą w skład Rady w liczbie 5.

  1. W skład Rady wchodzą również:

1) dyrektor Instytutu, zastępca dyrektora do spraw naukowych oraz pozostali zastępcy dyrektora i główny księgowy, jeżeli spełniają wymagania określone w art. 30 ust. 3 ustawy, z prawem głosu w sprawach, o których mowa w art. 29 ust. 2 pkt 12-14 ustawy.

2) przedstawiciel ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki z prawem głosu w sprawach, októrych mowa w art. 29 ust. 2 pkt 1, 4, 5-11 i 17-20 ustawy.

Osoby te nie są zaliczane do liczby osób określonej w ust. 1.

§4.

  1. Mandat członka Rady wygasa w czasie jej kadencji na skutek:

a) rezygnacji z mandatu,

b) śmierci,

c) ustania stosunku pracy z pracownikiem Instytutu będącym członkiem Rady,

d) odwołania przez organ powołujący.

  1. Rada przyjmuje rezygnację członka Rady, jeśli ten zwróci się z pisemnym wnioskiem lub oświadczeniem do protokołu na posiedzeniu Rady.
  2. W przypadku zwolnienia miejsca mandatowego, Rada z zastrzeżeniem postanowień §3 ust. 1 pkt 2, niezwłocznie uzupełnia swój skład przez osoby z list wyborczych ostatnich wyborów zgodnie z kolejnością uzyskanych głosów i zgodnie z regulaminem wyborów.
  3. Jeżeli nie jest możliwe uzupełnienie składu Rady, w sposób określony w ust. 3, przeprowadza się wybory uzupełniające.

§5.

  1. Członek Rady obowiązany jest do uczestniczenia w plenarnych posiedzeniach Rady oraz pracach w Komisjach i Zespołach powoływanych przez Radę.
  2. Członek Rady ma prawo:

a) wnoszenia projektów uchwał na posiedzeniach Rady,

b) formułowania opinii i zgłaszania wniosków na posiedzeniach plenarnych, Komisji i Zespołów.

§6.

  1. Członek Rady potwierdza swoja obecność na posiedzeniu Rady, Prezydium Rady lub Komisji podpisem na liście obecności.
  2. W razie nieobecności na posiedzeniu członek Rady powinien usprawiedliwić swoją nieobecność u przewodniczącego Rady lub przewodniczącego Komisji.

Rozdział II
Organizacja i Zadania Organów Rady

§7.

  1. W ramach Rady działają następujące organy:

1) Prezydium, w skład którego wchodzą: przewodniczący Rady, dwóch jego zastępców, przewodniczący stałych Komisji Rady ds. Kadry Naukowej i ds. Pracowniczych,  zatwierdzeni przez Radę oraz wybrany członek Rady.

2) trzy stałe Komisje Rady:

a) Komisja ds. Kadry Naukowej,

b) Komisja ds. Pracowniczych.

c) Komisja Skrutacyjna

  1. W uzasadnionych przypadkach Rada może powoływać inne komisje i zespoły stałe lub doraźne.

§8.

  1. Rada wybiera spośród swoich członków w głosowaniu tajnym przewodniczącego i jego zastępców, z tym że przewodniczącego Rady wybiera się spośród członków Rady powołanych przez ministra nadzorującego.
  2. Przewodniczącym Rady może być osoba posiadająca co najmniej stopień naukowy doktora.
  3. W przypadku ustąpienia lub nieobecności przewodniczącego Rady, jego obowiązki przejmuje zastępca.
  4. Funkcja przewodniczącego Rady i jego zastępcy nie może być łączona ze stanowiskiem dyrektora, zastępcy dyrektora lub głównego księgowego.
  5. W posiedzeniu Rady biorą udział dyrektor, przedstawiciel zakładowych organizacji związkowych oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady.

§9.

Do zadań przewodniczącego Rady należy:

a) kierowanie pracami Rady i jej Prezydium,

b) zwoływanie posiedzeń Rady i jej Prezydium,

c) utrzymywanie kontaktów z dyrekcją Instytutu,

d) wykonywanie innych czynności powierzonych przez Radę lub jej Prezydium,

e) przekazywanie ministrowi nadzorującemu uchwał Rady w sprawach, o których mowa w art. 29 ust. 2 pkt 5–11 i 17–19 ustawy, w terminie 7 dni od dnia ich podjęcia.

§10.

  1. Do zadań Prezydium Rady należy:

a) ustalanie ramowego planu pracy posiedzeń plenarnych Rady,

b) przygotowywanie plenarnych posiedzeń Rady,

c) koordynowanie działalności Komisji Rady,

d) kontrola i realizacja uchwał, wniosków i zaleceń Rady o realizacji jej uchwał,

e) informowanie Rady o działalności Prezydium,

f) reprezentowanie Rady w okresie pomiędzy zwyczajnymi posiedzeniami i podejmowanie uchwał w sprawach związanych z konkursami na stanowiska kierownicze w Instytucie,

g) wykonywanie innych zadań powierzonych przez Radę.

  1. Do podejmowania decyzji Prezydium Rady wymagana jest obecność co najmniej 1/2 liczby jego członków.

§11.

  1. Do zadań Komisji ds. Kadry Naukowej należy:

a) przygotowywanie projektów opinii w sprawie kwalifikacji osób na stanowiska pracowników naukowych i badawczo-technicznych,

b) przygotowywanie projektów opinii w sprawie wniosków o przyznanie stypendiów naukowych,

c) przygotowywanie projektów okresowej oceny dorobku naukowego i technicznego pracowników naukowych i badawczo-technicznych Instytutu,

d) prowadzenie innych spraw zleconych przez Radę.

  1. Komisja ds. Pracowniczych jest upoważniona do:

a) opiniowania propozycji wniosków w sprawie kandydatów przedstawianych do nagród, odznaczeń itp.,

b) prowadzenia innych spraw zleconych przez Radę.

  1. Do zadań Komisji Skrutacyjnej należy:

1. Obsługa głosowań odbywających się na posiedzeniach Rady:

a) w głosowaniach tajnych: rozdanie i zebranie kart do głosowania, ich przeliczenie i ogłoszenie wyników;

b) w głosowaniach jawnych: na prośbę przewodniczącego przeliczenie oddanych głosów i ustalenie wyników głosowania.

§12.

Wszelkie czynności administracyjne związane z pracą Rady wykonuje jej sekretarz, powoływany przez Radę spośród pracowników Instytutu, na wniosek dyrektora.

Rozdział III
Tryb pracy Rady

&13.

  1. Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje dyrektor Instytutu.
  2. Kadencja Rady trwa cztery lata i rozpoczyna się w dniu jej pierwszego posiedzenia.
  3. Rada sprawuje swoje funkcje do pierwszego posiedzenia Rady nowej kadencji, chyba że przepisy ogólnie obowiązujące stanowią inaczej.

&14.

  1. Posiedzenia zwyczajne Rady zwołuje przewodniczący Rady, co najmniej dwa razy w roku.
  2. Posiedzenia nadzwyczajne Rady zwołuje Prezydium Rady z własnej inicjatywy, na żądanie co najmniej 1/3 liczby członków lub na wniosek Dyrektora.
  3. Zawiadomienie o zwołaniu posiedzenia Rady wraz z proponowanym porządkiem dziennym i materiałami dotyczącymi spraw, które mają być przedmiotem obrad, powinny być przekazane członkom Rady nie później niż 7 dni przed wyznaczonym terminem posiedzenia.

§15.

  1. Uchwały Rady są jawne i podawane do wiadomości pracowników w formie komunikatu wywieszonego na tablicy informacyjnej.
  2. Dla ważności uchwał konieczny jest udział 1/2 liczby członków Rady uprawnionych do głosowania.
  3. Uchwały Rady podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego posiedzenia.
  4. Udział w głosowaniach nad uchwałami biorą członkowie Rady, z zastrzeżeniem postanowień art. 29 ust. 3 i 4 oraz art. 30 ust. 5 ustawy.
  5. Głosowanie na posiedzeniu Rady odbywa się jawnie, z zastrzeżeniem postanowień § 8 ust. 1 niniejszego Regulaminu oraz spraw osobowych. Ponadto głosowanie tajne może być przeprowadzone na wniosek Prezydium Rady lub członka Rady, poparte przez co najmniej 1/2 liczby członków Rady obecnych na posiedzeniu.

§16.

  1. Protokół i komunikat z posiedzenia Rady powinny być sporządzone przez sekretarza Rady i dostarczone przewodniczącemu Rady w ciągu 21 dni po posiedzeniu Rady.
  2. Protokoły i uchwały otrzymują kolejną numerację od rozpoczęcia kadencji Rady.
  3. Protokoły wraz z innymi materiałami członkowie Rady powinni otrzymać nie później niż 7 dni przed kolejnym posiedzeniem Rady.

Rozdział IV
Postanowienia końcowe

§17.

Dyrektor Instytutu dostarcza Radzie potrzebne dane, wyjaśnienia i materiały z zakresu działalności Instytutu.

§18.

Rada w istotnych sprawach może zasięgać pisemnej opinii pracowników Instytutu

§19.

Obsługę administracyjną Rady i jej organów zapewnia Instytut.

§20.

W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem zastosowanie mają przepisy ustawy lub postanowienia Statutu Morskiego Instytutu Rybackiego – Państwowego Instytutu Badawczego, a w zakresie wyborów do Rady – postanowienia regulaminu wyborów.

§21.

  1. Traci moc Regulamin Rady Naukowej Morskiego Instytutu Rybackiego – Państwowego Instytutu Badawczego z dnia 12 grudnia 2019 r.
  2. Regulamin wchodzi w życie z dniem jego uchwalenia.

Przewodniczący Rady Naukowej
Morskiego Instytutu Rybackiego –
Państwowego Instytutu Badawczego

prof.dr hab. Zygmunt Klusek

plik do pobrania [PDF] – Regulamin RN